Sunday 22 September 2019

BBM3410Satu2019. Nenek dan Datuk.

Entri kali ini kita akan menceritakan sinopsis kisah 'Nenek dan Datuk'. Nenek dan Datuk yang menetap di Kajang akan menerima kunjungan daripada keluarga Alim. Alim merupakan seorang kanak-kanak yang sangat gemar bermain dengan ayam dan itik kepunyaan datuk dan nenek. Sesampainya keluarga Alim di kampung, Alim melihat suasana yang berbeza dan tidak sama seperti kali terakhir Alim melawat. Reban ayam dan itik tidak lagi di tempat yang seperti Alim ingat. Ini membuatkan Alim sedih. Sebaik masuk rumah datuk dan nenek, kelihatannya tidak juga sama seperti kali terakhir Alim datang melawat. Namun begitu, semua perkara ini membuatkan hubungan kekeluargaan lebih rapat dan akrab.

Rujukan. Normaliza Abd Rahim (2019) Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi. Teori dan Aplikasi.  Kuala Nerus : Penerbit UMT.

Jenis multimedia yang boleh digunakan dalam penyampaian cerita 'Nenek dan Datuk'

Multimedia merupakan penggunaan pelbagai jenis media seperti slaid, televisyen bertujuan membuat persembahan, mengajar dan menunjuk cara.

1. Media Sosial
Cerita 'Nenek dan Datuk' boleh disampaikan melalu media sosial seperti instagram, facebook dan twitter.

2. Multimedia kits
Cerita ini boleh dimasukkan di dalam cd dan kaset seterusnya ditontonkan kepada khalayak ramai.

3.Media interaktif
Aplikasi paling popular media interaktif ialah youtube, jadi penyampaian cerita ini di dalam youtube boleh dilaksanakan.

4.Virtual Reality (VR)
Cerita ini boleh dimasukkan ke dalam teknologi VR dan menjadikan cerita ini ditonton secara 3D yang lebih menyeronokkan.

No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2019: Ketika dan Kalimat

Assalamualaikum dan salam sejahtera, Harini kita akan berkongsi pengalaman sepanjang berada dalam dan luar kelas BBM3410 Multimedia dalam...